pátek 6. května 2016

Domácí pekárna

Kromě receptů jsem se rozhodla s vámi sdílet i své poznatky, které se týkají věcí, které mám v kuchyni a na které nedám dopustit.
Jednou z nich je domácí pekárna. Rozhodně nejsem člověk, který by nějak holdoval pečení sladkého. Vlastně před tím, než jsem neměla pekárnu jsem nepekla sladké téměř vůbec. Nebavilo mě to míchání, hnětení, šlehání pro něco, co sama ani nejím a u nás v domácnosti není až tak moc poptáváno. Výjimkou v pečení byl chleba. Propadla jsem totiž kouzlu kvásku a pečení kváskového chleba. Pokud s tím chcete začít, běžte na stránky Maškrtnice , které jsou skvělým odrazovým můstkem do světa pečení chleba.

Domácí chléb nám tak zachutnal, že jsem dostala chuť si pořídit pekárnu. Navíc jsme se v té době stěhovali na vesnici, kde to je s pečivem trochu složitější než ve městě, kde jsem jenom sběhla schody a byla v obchodě. Nejdříve jsem si říkala, že to je zbytečnost, ale když ji moje mamka přivezla, tak jsem se hned jala ji vyzkoušet.

K mému překvapení pekárna neslouží jen k pečení chleba! I když pro samotný chleba nemusíte hnětat přendávat, překládat... Stačí nasypat a nalít vše do pekárny a zapnout (nebo nastavit, že chcete mít chleba upečený v 6 ráno) a můžete se těšit na úžasný chleba bez práce. Je to skoro jednodušší než v tom městě, kdy jsem jenom sešla schody.




Dá se v ní dělat spoustu věcí. Kromě zmíněného pečiva ji používám na kynuté těsto. Do pekárny jenom naházím ingredience a za necelé 2 hodiny na mě bez práce čeká dokonale vykynulé těsto. Pekárna si totiž hlídá teplotu a tak se vám nestane, že by překynulo, nebo nedokynulo. Všechno je i bezpracně zamíchané, takže se mezitím můžete věnovat úplně jiným věcem. Skvělé je třeba těsto na pizzu.

Na 2 velké pizzy budete potřebovat:

300ml vody
1 lžíci olivového oleje
3/4 lžičky soli
2 lžičky cukru
450g mouky hladké
1 balíček sušeného droždí

V pořadí jako je napsáno dát do pekárny a zapnout program těsto. Pak rozválet, potřít sugem a dát ingredience, které máte rádi (na fotce slanina, cibule a mozzarela)



Další vychytávkou je program na nudlové těsto. Mouka s vejcem se dokonale promíchá a vy pak těsto jen rozválíte (pokud máte strojek na těstoviny jako já, tak už je to téměř úplně bez práce) a nakrájíte na požadované těstoviny. Takže nejen nudle do polévky, ale i linguiny, tagliatele, lasagne nebo třeba fleky máte doma připravené jedna dvě a nepotřebujete drahé kuchyňské roboty na hnětení těsta a míchání atd. (i když třeba takový Kitchen aid je nejen skvělý pomocník, ale i nádherná designová věc). V programu těsto na nudle dělám i těsta na lité buchty, bublaniny atd. Prostě tam jenom vše naházím, přendám na plech a upeču. Program těsto používám i na výrobu domácí šunky. Prostě se hodí na vše, co potřebujete pořádně zamíchat.

Koláč s ostružinami a drobenkou:

Na těsto:
450 g polohrubé mouky
200 g cukru krupice
200 ml vlažného mléka
200 g oleje
3 vejce
sáček prášku do pečiva

Na drobenku:
150 g hrubé mouky
130 g cukru krupice
130 g másla

cca 3/4 kg ostružin
máslo a hrubou mouku na vysypání plechu

Ingredience na těsto dejte do pekárny a zapněte program nudlové těsto (trvá to asi 15 minut). Mezitím zapněte troubu na 170°C a připravte si drobenku tak, že všechny ingredience rukou mícháte až se začne drobit. Vymažte plech máslem a vysypte hrubou moukou. Po skončení programu těsto vlijte do pekáče a urovnejte do stejné výšky. Nahoru dejte ostružiny a opsypte rovnoměrně drobenkou. Pečte cca 20 minut



Program marmeláda se hodí jen pro malé množství marmelády (myslím že jenom z 1 kg ovoce), takže se hodí pokud máte doma nějaký zbytek ovoce a nevíte co s ním. Marmeládu proto dělám pořád v hrnci a najednou. Pokud ale děláte i malé množství třeba chutney, skvěle vám poslouží. Úžasnou vychytávkou je v tomto programu výroba škvarků.  Spíš teda menších škvarků v sádle, protože hnětače sádlo trochu víc rozemelou. Pro výrobu škvarků nechám program projet alespoň 2x. Po prvním škvaření posbírám většinu sádla a zapnu program znovu. Pak škvařím ještě jednou a dávám do kameninové nádoby.






Pekárna v sobě skrývá prostě spoustu možností. O té doby co ji mám, tak nejsem lína dělat domácí těstoviny, knedlíky, péct buchty a vůbec věci, které jsem z lenosti někdy kupovala.
Nemusíte ani mít nějakou turbo drahou pekárnu. Já mám tu z Lidlu a stála cca 1200,-. Jsem s ní naprosto spokojená a úplně mi stačí. Hlavní je ji mít pořád vytaženou, jinak se se vám ji nebude chtít vyndávat a nic v ní neuděláte. Takže si udělejte někde v kuchyni pro ni stále místečko a pořiďte si ji. Fakt vám usnadní život.
Pokud hledáte inspiraci na recepty z domácí pekárny, pak doporučuji tento link.
Recepty, které používám já (hlavně na chleba a pečivo), jsem tady ještě nedávala, takže je také zařadím do repertoáru. Ale to až někdy příště. 

3 komentáře:

  1. Pizza vypadá opravdu dobře, tenké těsto a lákavá náplň :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to určitě zkusíme. Neměla jsem ani ponětí, že něco takovýho vůbec existuje, ale při troše googlení se mi to fakt zalíbilo. Díky :)!

    OdpovědětVymazat
  3. Domácí pekárny jsou super. Děkuji za článek a informace

    OdpovědětVymazat

Budu moc ráda, když tady zanecháte váš komentář. Máte nějaký nápad, co by jste chtěli vyzkoušet, nebo potřebujete s něčím poradit? Sem s tím!